نارون

یک چیزهایی مثل باستان شناسی و ...

نارون

یک چیزهایی مثل باستان شناسی و ...

باستان شناسی؟

خیلی ها از من می پرسند چه رشته ای خوندم؟

جواب می دم: باستان شناسی

خیلی ها هیجان زاده می شن و می گن: وای چه رشته جالبی. ما هم دوست داشتیم بخونیم .

خیلی ها می پرسن: خب،‌ حالا این رشته را که تو خوندی به چه دردی می خوره؟

جواب می دم: خب اگه اینطوری نگاه کنی خیلی از رشته های دیگه هم به درد نمی خورن مثل ریاضی،‌ جامعه شناسی،  روابط عمومی و....

***

خیلی دوست دارم بدونم نظر شما درباره باستان شناسی چیه؟

باستان شناسی تو دنیای امروز که پره از تکنولوژی و فناور های روز به چه درد می خوره؟

فکر می کنید چطور می شه این رشته را غیر دولتی کرد؟

 

سلطانیه در نقش جهان معرفی می شود

نشست علمی هنر و باستان شناسی با موضوع معرفی پایگاه میراث جهانی سلطانیه، ‪ ۲۴مردادماه در مرکز پژوهشی نقش جهان برگزار می‌شود.

   

به گزارش مرکز هنرپژوهی نقش جهان، مدیر پایگاه میراث جهانی سلطانیه در مورد ویژگی‌های این منطقه و گنبد سلطانیه گفت:  

سلطانیه مانند شاهنامه در زمان خودش یک نهضت است که پس از دوران مغول و تهاجم به ایران که در اثر آن بسیاری از دانشمندان، آثار تاریخی و شهرها از بین رفتند، ساخته شده است.

 

محب علی  افزود: ایرانیان با ساختن گنبد سلطانیه فرهنگ و تمدن خود را نشان دادند، فرهنگی متعلق به هزار سال پیش از حمله مغول بود واین نشان‌دهنده توان مردم ایران و علم آن‌ها در شناخت مصالح، سازه و زمین بود.

 

 گنبد سلطانیه چهارمین اثر تاریخی است که در سال های پس از انقلاب، برای ثبت جهانی در فهرست میراث فرهنگی یونسکو نامزد می شود. بنای این گنبد که متعلق به دوران ایلخانی است؛ یکی از بلندترین بناهای آرامگاهی در دوران اسلامی است. این بنا بعد از کلیسای جامع مریم مقدس در فلورانس ایتالیا و مسجد ایاصوفیه استانبول سومین بنای عظیم آجری در جهان به شمار می رود. این گنبد تجلی گاه هنر و معماری دوران ایلخانی است که در اواخر قرن هشتم به دستور سلطان محمد خدابنده ساخته شده است. این بنا به علت گرایشات شیعی سلطان محمد و با هدف انتقال مقبره حضرت علی (ع) به سلطانیه ساخته شده است.

اهمیت تاریخی سلطانیه نه تنها به عنوان یک پایتخت ایلخانی که به عنوان یکی از اولین سکونت گاه های بشری در ایران است. کشف بقایایی متعلق به اواخر هزاره پنجم قبل از میلاد به اهمیت این منطقه افزوده است.»

گنبد سلطانیه بزرگترین گنبد آجری جهان و مقبرهٔ اولجایتو‌ است.

بنای گنبد به شکل هشت ضعلی است هشت مناره نیز در اطراف گنبد دارد. ارتفاع گنبد ۵۰ متر است و قدیمی‌ترین گنبد دوپوش موجود در ایران است. رنگ گنبد آبی است.

ساخت این گنبد در سال ۷۰۲ هجری قمری به دستور الجایتو در پایتخت ایلخانیان آغاز شده است و سال ۷۱۲ هجری قمری به اتمام رسید.

 

گنبد سلطانیه در شهر سلطانیه دارد و در فهرست آثار میراث جهانی به ثبت رسیده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مبعث

کودک که بودم که مادرم برایم داستان های پیامبر را می گفت و هر بار که اسمش می آمد صلوات می فرستاد. اندکی بزرگتر که شدم کتابی درباره معجزات ائمه معصومین خواندم که بعدها متوجه شدم از نظر تاریخی ارزش چندانی نداشته است.

ولی بازهم بزرگتر که شدم نوشته ای از گاندی خواندم که خطاب به دخترش نوشته بود" ظهور محمد در بیابان عربستان خود به تنهایی معجزه ای بزرگ  است"

امشب شب مبعث است.۰

شبی است که محمد در غار حرا به پپامبری مبعوث می شود اویی که نه خواندن می داند و نه نوشتن! و البته این از همه عجبیب تر نیست زیرا که در طول تاریخ و آنچنان که ما می دانیم پیامبران بیشتر چوپان بودند و بی سواد و محمد نیز همانند گذشتگان خویش.

او نیز چوپانی بود که در بیابان ها بره ها را از این سو به آن سو می برد و عجیب آنکه بیشتر چوپانان چه زبان شیوایی دارند .

او جبرئیل را در نزد خود یافت و به این ترتیب فرمان "‌ بخوان" را و سپس پس از چندی قسم خدایش بر "قلم" را در سرزمینی دریافت کرد که به گفته تاریخدانان تعداد باسوادناش به اندازه اگشتان دست هم نمی شدند.

او هم خواند و هم خوانند، میلیارد ها انسانی را که هنوز هم ستایشش می کنند.

او حامل و پیام رسان دینی شد که اکنون بیشترین ترس را در میان دل های حاکمان به پا می کند و بیشترین یاری را به محرومان وعده می دهد،‌اگر که ساز و کارهایش حاکم باشد.

محمد دینی را در سرزمینی می آورد که مردمانش بی هیچ تردید انسانیت را به فراموشی می سپردند. در این میان اما ایرانیان چه شد که به این دین روی آوردند.

نمی خواهم بحث تاریخی ورود اسلام به ایران را باز کنم چرا که متخصص و تاریخدان نیستم اما باید یاداوری کنم که تاسف های فراوانی وجود دارد که جنگ اعراب مسلمان شده با ایرانیان زرتشتی خسارات فراوانی برای ایران به جا گذاشت اما بی جهت نیست اگر که توصیه کنم که به این که باید به یاد بیاوریم که ایران همواره مودر تاخت و تاز واقع شده و این مردمش بوده اند که با وجود چندین صد تاخت و تاز صورت گرفته به سرزمینشان،‌ هنوز هم به اصالت ایرانی خویش را حفظ کرده اند

اما پیامبر،‌این شخصیت عرب زبانی که قرآن به زبان آنها نازل شد،‌ آنقدر کشش داشت که باعث شد که مردم تنها پس از نیم قرن بعد از رحلتش در ایران او را آنقدر گرامی بدارند که حتی گاه نزدیک ترین یارانش در عربستان نیز نتوانستند بر آن پیمان بمانند و در نهایت شمشیر بر روی آل او گشودند اما باز هم ایرانیان بودند که داد می ستادند ولی چقدر مردم ساده ای بودند این مردم.

اما این شخصیت نفوذی عجیب در دل های این مردم و دیگران از از چین تا اندلس که در ابتدا با زخم های شمشیر به سرزمینشان را از دست می دادند اما سپس دیگر گریزی از این دین و شخصیت محمد نمی یافتند.

هنوز هم محمد را می توان عجیب ترین معجزه بشریت دانست زیرا او است که هنوز هم مورد بحث است در میان دروس تاریخ ادیان دانشگاه هی مختلف .

دینی که او آورده هنوز هم پویا است اگر که درست بخوانندش.

و چه زیباست اگر که درست معنیش کنند.

وچه خوب است اگر حقوق در نظر گرفته شده اش را گرامی بدارند.