نارون

یک چیزهایی مثل باستان شناسی و ...

نارون

یک چیزهایی مثل باستان شناسی و ...

حفاری ها در قدس

دانشجو که بودم زمانی یکی از اساتیدم که هنر دوره اسلامی را تدریس می کرد یک بار درباره  حفاری های رژیم صهیونیستی در اطراف مسجد قدس و این که این حفاری ها به منظور تغییر تاریخ و صد البته تغییر اذهان عمومی است صحب کرد.

این استاد ما انقدر ها هم مذهبی نبود اما دست که بگویم تنها به خاطر مذهب این حرفها را می زد بلکه واقعیت هایی را که دیده بود و از طریق سایت های مختلف توانسته بود اطلاعاتی را کسب کند حرف می زد.

حقیقت این است که چنین کارهایی را همواره در طول تاریخ حکومت های مختلف انجام داده اند.

زمانی مورخین درباری این کارها را انجام می دادند و آنچه را که شاهان دستور می دادند می نوشتند و حال هم باستان شناسان درباری در منطقه ای به نام  قدس.

شاید باور نکنید که هنوز اطلاعات زیادی از این حفاری ها منتشر نشده است. در اینجا سعی کردم در یک جستجو و تاجایی که فرصت دارم به این موضوع بپردازم. در صورتی که بازهم فرصت اجازه دهد سعی می کنم توصیفی بیشتر ازاین مکان مقدس که مور توجه بیشتر ادیان جهان است، ارائه دهم.

 

 

نگاهی به قدس و مسجد الاقصی

 

 

 

 

۱- منطقه حرم شریف که علاوه بر مسجدالاقصی و مسجد صخره با گنبد طلایی اش، صحن ها و ساختمان هایی را پیرامون خود دارد که مساحت آن مجموعاً به ۱۴ هکتار می رسد. این منطقه برفراز کوه موریا قرار دارد و دارای ۱۴ دروازه است، از جمله دروازه های اسباط، حطه، شرف الانبیاء، ناظر، قطانین، مطهره، سلسله، مغربیان،  طلایی و دروازه جدید. در این منطقه اطاق های متعدد، ۸ حلقه چاه در صحن مسجد صخره و ۱۷ چاه در حیاط مسجدالاقصی و جمعاً ۴ گلدسته قرار دارد.

۲- مسجد صخره: به دلیل نقشی که در واقعه اسرا و معراج پیامبر اکرم(ص) و نزول ایشان در این مسجد دارد، مورد توجه ویژه مسلمانان است. زیر گنبد طلایی این مسجد که نماد شهر قدس است و بسیاری آن را با گنبد مسجد الاقصی اشتباه می کنند، صخره ای وجود دارد که به همین دلیل این مسجد، صخره نام گرفته است. در بخش پایینی این صخره - که در سمت جنوبی قرار دارد- جای پای مبارک پیامبر اکرم(ص) دیده می شود که از همان جا سوار بر مرکب خود به آسمان معراج کردند. همچنین گفته می شود که محراب موجود در صحن این مسجد، مکان برگزاری نماز جماعت پیامبر اکرم(ص) با پیامبران و فرشتگان بوده است که در شب معراج برگزار شد. در کنار صخره مقام حضرت خضر(ع) قرار دارد.

اما صخره از همان آغاز میان زمین و آسمان معلق بود که نشانگر معجزه الهی است. البته برخی از مسلمانان از بیم سقوط آن دیواری در پائین آن احداث کرده اند. طول این صخره از شمال به جنوب ۵/۱۷ و عرض آن از شرق به غرب ۵/۱۳ مترو ارتفاعش یک تا دو متر است. صلیبیان در سال ۱۰۹۹ این مسجد را به کلیسا تبدیل کرده و مسلخی در آن احداث کردند، اما صلاح الدین ایوبی کلیسا و مسلخ را ویران ساخت. جلوه های معماری اسلامی در مسجد صخره کاملاً هویداست و همه مورخان متفق هستند که این مسجد از زیباترین بناها و آثار تاریخی است.

 

 

 

 

۲- مسجدالاقصی: در ضلع جنوبی منطقه حرم شریف قرار دارد و طول آن ۸۸ و عرض آن ۳۵ متر است و ۵۳ ستون مرمرین دارد. صلیبیان پس از اشغال قدس در سال ۱۰۹۹ میلادی بخشی از آن را به کلیسا تبدیل کردند که پس از آزادی مجدد قدس مسجدالاقصی تعمیر، محراب آن نوسازی و گنبد آن با مرمر پوشانده و یک منبر چوبین نیز در آن قرار داده شد.

۴- دیوار براق: دیوار بزرگی است به طول تقریباً ۵۶ و ارتفاع ۶۵ فوت که از سنگ های بزرگ بنا شده است. به دلیل ارتباط این دیوار با واقعه معراج پیامبر اکرم(ص) از مکه به بیت المقدس مورد تقدیس مسلمانان است. روایت شده که پیامبر اکرم(ص) اسب خود را در این محل بستند. این دیوار همان دیواری است که توسط یهودیان دیوار ندبه خوانده می شود و همه روزه محل اجرای مراسم مذهبی آنان است.

۵- دیوارهای قدس: دیوارهای متعددی که گرداگرد شهر تاریخی قدس- محدوده یک کیلومتری- احداث شده است قدمت ۴۰۰۰ ساله دارند. محیط دیوارهای کنونی ۵ مایل و ارتفاع آنها تقریباً ۴۰ فوت است و مجموعاً ۳۴ برج دارد.

کوه طور:علاوه بر آثار فوق الذکر می توان از کوه طور نیز به عنوان یک مکان مقدس در این شهر نام برد.

 

 

 

 آثار مسیحی شهر قدس:

در کلیسای مهد یا قیامت در شهر قدس با جاده رنج های مقدس مورد اعتقاد مسیحیان که برگرفته از اندیشه به صلیب کشیده شدن حضرت مسیح(ع) توسط رومیان است، ارتباط دارد. علاوه بر آن دیرها و کلیساهای تاریخی فراوان دیگری نیز در این شهر وجود دارد که مورد احترام مسیحیان است.

معبد سلیمان: افسانه یا حقیقت

معبد سلیمان که یکی از نام های عبری آن بیت یهوه یا خانه خدایان است،حضرت سلیمان علیه السلام معبد بزرگی در شهر اورشلیم (شهر داوود) ساخت که به نام هیکل سلیمان معروف شد.
این معبد بعدا یک بار در سال 587 ق.م. به دست پادشاه بابل «نبوکدنصر» که در منابع اسلامی بختنصر خوانده می شود و بار دیگر در سال 70م. به دست شاهزاده رومی، تیتوس (Titus)، ویران شد.
معبد مذکور تا آن زمان ( به استثنای چند دهه تبعید به بابل در قرن ششم قبل از میلاد و مدت کوتاهی در قرن دوم قبل از میلاد) در اختیار یهودیان بوده است

(یهودیان معتقدند اینمعبد در گوشه جنوبی منطقه ، نزدیک محلی که در حال حاضر مسجد الاقصی در آن مستقر است واقع بوده است)


این معبد به تدریج به دست مسیحیان افتاد و پس از ظهور اسلام، در عصر خلیفه دوم، از طریق صلح به دست مسلمین سپرده شد. مسلمانان ویرانه های هیکل سلیمان را به مسجد باشکوهی تبدیل کردند

منابع تاریخی تأکید دارند که مسجدالاقصی همچون کعبه، مکان مقدسی بوده است که به تدبیر و با الهام الهی بنا شده است. حضرت داوود و پس از او فرزندش حضرت سلیمان(ع) به تجدید بنا و نوسازی آن همت گماردند. 

 

 

منابع: روزنامه همشهری

پایگاه تبیان

ساخت و سازهای شبانه، ثبت جهانی سیلک را به خطر انداخت

ساخت و ساز‌های غیر مجاز که برخی از ‌آنها به صورت شبانه در عرصه و حریم تپه باستانی سیلک انجام می‌شود، ثبت جهانی این اثر باستانی را با خطر مواجه کرده‌ است.
 
«زهرا ساروخانی»، مدیر پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری سیلک  گفت: «هم اکنون پایگاه میراث فرهنگی سیلک در حال تهیه پرونده ثبت جهانی این تپه باستانی منحصر به فرد است. این در حالی‌است که یکی از مهمترین موضوعات پرونده‌های میراث جهانی، عرصه و حریم محوطه یا بنای باستانی است که در مورد سیلک نه تنها مخدوش شده که ساخت و ساز‌های اخیر بر میزان آسیب دیدن عرصه و حریم این اثر افزوده است.»
 
وی افزود: «برخی از این ساخت و سازها به صورت شبانه و یا در روزهای تعطیل انجام می‌شود تا کسی مانع کارشان نشود.»
 
به گفته ساروخانی در صورت ادامه این ساخت و سازها ،امکان دارد یونسکو ثبت این اثر باستانی را در فهرست میراث جهانی نپذیرد.
 
سیلک از جمله محوطه‌های باستانی ایران است که یونسکو روی ثبت آن در فهرست میراث جهانی تاکید دارد.
 
 
 
 این تپه باستانی در کاشان واقع شده و بیش از 6 هزار سال قدمت دارد .
سیلک نخستین محوطه باستانی ایران است که توسط گریشمن در سال 1933 مورد کاوش قرار گرفته است.
                                                 
 
مدیر پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری سیلک با بیان این‌که تلاش‌ها برای نجات تپه پبش از تاریخی سیلک ادامه دارد، افزود: «برای جلوگیری از ساخت و سازهای اخیر در عرصه و حریم تپه باستانی سیلک، در خواست شده  کمیته‌ای تحت عنوان کمیته نجات بخشی سیلک تشکیل شود و از شهرداری، فرمانداری، حراست و مدیریت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کاشان خواسته شده در این کمیته حضور داشته باشند. در صورتی که این کمیته تشکیل شود، می‌توان به راحتی از ساخت و سازهای غیر مجاز سیلک جلوگیری کرد.»
 
مسئولان پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری سیلک امیدوارند در صورت تشکیل این کمیته آزاد سازی حرایم سیلک نیز آغاز شود و به این ترتیب از ساخت و سازهای آینده جلوگیری به عمل‌آید.
 
چندی پیش شهرداری با تخریب ساختمانی در عرصه و حریم تپه پیش از تاریخی سیلک، آزاد سازی آن را آغاز کردند. اما ساخت و سازهای شبانه مانع از‌ آزادسازی سیلک می شود.
 
هم اکنون پرونده محوطه باستانی سیلک برای ثبت در فهرست میراث جهانی در مراحل اولیه است و مسئولان پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری سیلک امیدوارند پیش از پایان آماده سازی پرونده، از ادامه ساخت و سازها روی این تپه باستانی جلوگیری شود. همچنین آن‌ها امیدوارند مسئولان محلی فکری برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز عرصه و حریم تاریخی این تپه باستانی داشته باشند.
 
 
گزارش تصویری از تپه سیلک
 
 
  
          
 
 
 
                                                                                                     
 
 
 نمایی از حفاری های صورت گرفته در تپه سیلک
 
 
 
 
 
                                                           
 

با تاخیر؛ روز خبرنگار مبارک

سه شنبه هفته گذشته روز خبرنگار بود
با عرض معذرت از تمام همکارانم به خاطر تاخیر پیش آمده "همکاران عزیز روزتان مبارک"
هفته گذشته پر بود از تقدیرهایی که همه جز سنگین تر کردن بار سنگین شانه های خمیده آنها سود دیگری نداشت و حتی برخی برخوردها خمیده ترشان هم کرد
توقعی از بابت رسیدگی و تقدیر نبود و نیست که عادت کرده ایم به گفته های ترحم آمیزی که سودی نداشته و نخواهد داشت؛ گلایه از این است که نگاهمان کردند اما ندیدنمان در مراسم های مختلفی که به افتخارمان بود!
رنجیده شدیم از اینکه به چشمهایمان دیدیم و احساس کردیم که همه انتظار پایان یافتن مراسمی را داشتند که مهمانانش خبرنگاران بودند
میزبانانی که دیر حضور یافتند در مراسم تقدیر و بزرگداشت از کسانی که قلم می زنند بی هیچ توقعی از کسی جز خواندن و توجه به دردهایی که می بینند و می نویسند و می گویند
که آنهم دست نمی دهد؛ نه پاسخی، نه جوابی، هیچ واکنشی نیست جز سکوت
سکوت و وادار کردن به سکوت که دیری است اسیرش هستیم به علل مختلف
17 مرداد سال 85 نیز مانند تمام سال های پیش از آن گذشت با نگاه بی تفاوت کسانی که شنیدند قصه دل پر درد خبرنگارانی که گلایه داشتند از بی خبر بودن و تنها لبخندی زدند به اینهمه اعتراض
17 مردادی که گذشت با برگزاری مراسمی که خبرنگاران ساعت ها به سبب ارجحیت یک خبرنگار خارجی و اختصاص وقت مصاحبه به او منتظر میزبان مانند و همچون کودکان بهانه گیر مفتخر شدند به دریافت اسکناسی سبز رنگ متبرک شده با امضای یک عضو مهم دولت نهم
17 مردادی که گذشت با ملقب شدن خبرنگاران به انجام دادن کاری مانند کار انبیا و درک این نکته که چقدر مهم و تاثیر گذار هستند در انجام رسالت اطلاع رسانی به مردم اما متعجب شدند از اینکه اگر این کار تا به این حد مقدس است پس چرا عده ای ابا دارند از صحبت با آنها و می گریزند از اینکه به چشمهایشان نگاه کنند و سوالاتشان را پاسخ گویند
17 مرداد سال 1385 گذشت با مراسم های بزرگداشت و تقدیری که هزاران سوال بدون پاسخ دوباره را در ذهن های مهمانان این مراسم ها سبب شد که اینهمه صحبت از اهمیت، ایثار، فداکاری، دلسوزی، تلاش و کمک برای آگاه کردن مردم را که از زبانشان در وصف خود می شنوند چرا در چشمها و اعمالشان به راستی نمی بینند
تناقض هایی اینچنین است که سال هاست مشغولمان کرده است به پرسیدن و جواب نشیندن و نادیده انگاشته شدن و بسیاری از همکارانمان را دلسرد کرده است از به دست گرفتن قلم
قلم سبکی که اینک چنان سنگین شده که برای بلند کردنش دیگر یارای من و تو به تنهایی کافی نیست و قدرت نیروی همه تان را می طلبد تا از نو بلندش کنید و بنگارید آنچه را که می بینید، می فهمید، می شنوید و فکر می کنید تا وادار به پاسخ کند کسانی را که می خوانند و سکوت می کنند و نادیده می انگارند.