نارون

یک چیزهایی مثل باستان شناسی و ...

نارون

یک چیزهایی مثل باستان شناسی و ...

برق و خاموشی

1-     خاطرات سالهای جنگ برای من و همسالانم پر است از یاد کارتون ها و فیلم های تکراری که خانواده را دور خود جمع می کرد و آن زمان که همه در اوج لذت مشاهده این برنامه ها بودند،‌ناگهان برق می رفت. آن زمان برق که می رفت در ذهنم مشغول ساخت ادامه آن فیلم می شدم. آن زمان نمی دانستم که برق چگونه تولید می شود و علت قطعی آن چیست؟

اکنون و پس از گذشت نزدیک به 20 سال از آن روزها یک بار دیگر به استقبال خاموشی ها می رویم. خاموشی هایی که اکنون می دانم آن زمان برنامه ریزی شده بود و اکنون نیز.

حال می دانم که به دلیل رها کردن آب سدها در زمستان، نیامدن باران در بهار و کاهش تولید  نیروگاه های برق آبی،  دچار 4 هزار مگاوات کمبود برق در کشور هستیم که البته اگر به گفته وزیر نیرو مردم همکاری کنند این کمبود جبران می شود، اگر نه، که چاره ای جز خاموشی نخواهیم داشت.

2- یادم هست که گزارشی در سال گذشته نوشتم و در آن براساس اطلاعات ارائه شده در پایگاه های رسمی وزارت نیرو اشاره کردم که عملیات اجرایی چندین نیروگاه که ساخت آن به بخش خصوصی سپرده شده ،‌ هنوز آغاز نشده است،‌ تبعات آن را کاهش تولید برق در آینده ای نه چندان دور عنوان کردم.

آن زمان وزارت نیرو که سیاست سکوت یا حذف رسانه های منتقد را در پیش گرفته است تنها به ارائه اصلاحیه ای در زمینه جداول ارائه شده پرداخت و پاسخی در خورد ارائه نکرد.

3- سه سال پیش بود که در گفت وگو با یکی از مسئولان صنعت برق، بر سرمایه گذاری در انرژی های نو تاکید شد به طور مثال این مقام مسئول از وجود پتانسیل تولید 10 هزار مگاواتی برق از باد سخن گفت و از اقتصادی بودن این طرح در زمینه تولید برق سخن گفت اما گوش شنوایی از آن زمان تاکنون پیدا نشده است که بر تاکید کارشناسان امر بر سرمایه گذاری در زمینه انرژی های نو که نه به آب باران و نه سوخت های فسیلی وابستگی ندارند گوش فرا دهد.

نتیجه: اکنون می دانم که براساس گفته مسئولان وزارت نیرو،‌ در ساعت های اوج مصرف برق که از بین ساعت های 18- 23 را در بر می گیرد، حدود 4 هزار مگاوات کمبود برق در کشور وجود دارد و آنچه از این گفته ها بر می آید این است که در ساعت های دیگر به ویژه در نیمه شب و ساعت های آغازین صبح دیگر کمبودی وجود ندارد . اما جالب این که در جدول زمانبندی خاموشی های برق تهران یکی از نوبت ها به نیمه شب موکول شده است. یعنی زمانی که نیازی به اعمال خاموشی ها نیست.

بعد از بیست سال و زمانی که کشور خود را برای تحول بزرگ اقتصادی کمک می کند ما دچار کمبود برق شده ایم و یکی از محرک های اصلی اقتصاد از حرکت ایستاده است.برق می رود .

 

 اشاره: این یادداشت تاکنون در هیچ روزنامه ای به چاپ نرسیده است.

نظرات 4 + ارسال نظر
مینو سه‌شنبه 4 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 09:25 ب.ظ http://ZHIIVAAR.BLOGSKY.COM

شما بی خود شلوغ نکن
من که می دونم خود جنابعالی هم دستت تو کاسه همین هاست منتها حال می کنم که برق خودتون هم سر کار میره از سر بیکاری زنگ میزنی به من اعلام می کنی که اینجوری واست گرون تموم بشه!

جستار پنج‌شنبه 6 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 11:24 ق.ظ http://m-norouzi.blogfa.com

مرده شور برده ! حالا کی خواست چاپ بکنه ؟ ولی خدایی مقاله خوبی بود !

مینو یکشنبه 16 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 05:09 ب.ظ

1 تیر آپ کردی امروز ۱۶ تیره !
خجالت هم گاهی وقت ها چیز خوبیه! بازم بگم حالمون بد شد؟

[ بدون نام ] دوشنبه 7 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 03:53 ب.ظ

سلام مستر
خیلی خوب بود لذت بخش بود مرسی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد