نارون

یک چیزهایی مثل باستان شناسی و ...

نارون

یک چیزهایی مثل باستان شناسی و ...

اشاره ای به آئین مهرپرستی ۲

نشانه های مهر پرستی در عزاداری

یکی از نشانه های جالب به جای مانده از این تمدن آیین های سوگواری است. در این آیین های سوگواری و شیوه های برگزاری و زمان و مدت آن، همگونی بسیار زیادی می توان دید، البته آیین های سوگواری در فلات ایران فقط به همین خلاصه نمی شود. در سمت دیگر ایران یعنی جنوب شرقی هم آیین های دیگری داریم. همچنین در شمال شرقی ایران نشانه های زیادی از آیین های سوگ سیاوش داریم مثلاً در شمال بخارا آیین هایی داریم که در تاریخ بخارا که ابوبکر محمد بن جعفر نرشخی، یک هزار سال پیش آن را مکتوب کرده است، عنوان شده و اطلاعاتی را پیش روی ما می گذارد که این آیین ها از ۳ هزار سال پیش مرسوم بوده است.

    آیین های سوگ سیاوش که در تمام ایران چیزهایی از آن به جا مانده است باز هم مشترکات فراوانی با آیین عزاداری محرم دارد. یکی از آیین های به جا مانده از سوگ سیاوش «چمر» در میان لرها و بختیاری هاست که معمولاً در سوگ یک جوان بزرگ و رشید و اشخاص مهم برگزار می شود.

    ما سوگواری هایی هم داریم به نام «آیین مهر» که به آیین مهری در ایران مربوط می شود، آیین های مهری بعدها که از ایران به امپراطوری رم رفت بشدت در آن جا رواج پیدا کرد و در مراکز و معابد مهری رشد کرد. آیین های سوگواری به نام مصیبت مهر در آن جا اجرا می شد و بعدها که رومی ها آیین های مسیحی را پذیرفتند، بسیاری از مراسم و آداب و سنن مهری در قالب دین جدید مسیحیت مطرح شد، از جمله مراسم مصیبت مسیح که هنوز هم در اروپا، در برخی نقاط، کمابیش رواج دارد و دنباله مراسم مصیبت مهر است که ریشه های آن در ایران است.

    در واقع ما ظرف آیین های سوگواری را در سرزمین خود داشته ایم. بعدها که حادثه شهادت امام حسین علیه السلام در کربلااتفاق می افتد، فصل جدیدی در آیین های سوگواری در ایران باز می شود و در واقع آیین های جدیدی در قالب سنت ها و سوگ های ایرانی ریخته می شود و طبیعی است که در شیوه ها و آیین های قبلی و بسیار گسترده تر از آنها در تمام سرزمین های ایران رواج پیدا می کند. مراسم ماه محرم در جاهایی برگزار می شود که در حوزه فرهنگ های ایرانی هستند، مانند لبنان، سوریه، هند و ترینیداد که فرهنگ ایرانی به قول چامسکی از سوی کارگران هندی در آنجا رواج پیدا کرده است. به هر حال منشأ تمام این مراسم، حوزه فرهنگی ایران است. شیوه های برگزاری مراسم ماه محرم بسیار متنوع و گوناگون هستند، مانند دسته گردانی، نخل گردانی و علم گردانی که همگی در قالب دسته گردانی برگزار می شوند.

    یکی از مهم ترین رسم های محرم، تعزیه خوانی است، در واقع در صورت های کهن این مراسم، بیشتر جنبه های نمایشی را در دسته گردانی ها داریم و حرکت نشانه های نمادین مانند علم ونخل که هر دو نشانگر شهادت هستند و در واقع هر دو بن مایه های مشترک دارند. علم نشانه یک درخت فرو افتاده است به عنوان نماد یک شهید. اگر به نخل هم دقت کنیم روی آن یک نماد سرو وجود د ارد (جلوی تمام نخل ها) و اگر خود مقطع نخل را هم در نظر بگیریم نماد سرو است. هم علم و هم نخل هر دو نماد درخت هستند، البته در حوزه های مرکزی بیشتر سرو و در مناطق کوهستانی صنوبر است.

 در بسیاری از این مناطق هنوز صنوبرها علم هستند که زیورآلات و پارچه های نذری و لباس به آن می پوشانند. علاوه بر علم و نخل در دسته گردانی ها نشانه های نمادین دیگری هم حرکت داده می شود مانند نمادهای کبوتر، شیر و چیزهایی که با نمادهای شهادت و مراسم گذشته ارتباط پیدا می کند. حتی صحنه هایی به صورت روان همراه دسته ها حرکت می کنند و همین صحنه های نمایشی است که بعدها به تدریج به یک نمایش کامل تبدیل می شود و به صورت «تعزیه های گردان» در مناطق مختلف معمول می شود که هنوز هم در اراک تعزیه گردان وجود دارد و قبلاً در زنجان، قم و شهرهایی مانند مشهد و شهرهای زیارتی که دسته ها از اطراف می آمدند هم وجود داشته است. به این صورت که ۲۰ دسته تعزیه خوان پشت هم صحنه هایی را می خوانند و دنبال هم حرکت می کنند، تماشاگران کنار خیابان ایستاده اند و تمام صحنه ها را مانند فیلم دنبال هم می بینند.

    تعزیه ها دو صورت ثابت دارند یکی صورت مجلس و جداگانه که در تکیه ها و مکان ها برگزار می شود و یکی هم که در یک میدان گاهی بزرگ و به صورت همزمان است، مانند تعزیه هفتاد و دو تن.

 

 این مطلب از روزنامه ایران اخذ شده است

در بخش بعد به تاثیر آیئن مهرپرستی روی محراب ها خواهیم پرداخت 

 

نظرات 8 + ارسال نظر
تنهایی پنج‌شنبه 16 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 02:57 ق.ظ http://haftghalam.parsiblog.com

سلام.وبلاگ خوبی دارید.بااجازه شما را لینک کردم.

هدی صادقی پنج‌شنبه 16 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 11:38 ب.ظ http://mesopotamia.blogfa.com

مطلب مهرپرستی رو ذخیره کردم تا با تمرکز بیشتری بخونم...میدونی چقدر خوشحالم از اینکه جایی برای تقویت علمی خودم پیدا کردم؟

جستار یکشنبه 19 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 09:05 ق.ظ http://m-norouzi.blogf.com

می‌گویند سفر همیشه سهمی از سوالِ ستاره از شب است،
اما سنگ هم در سفر زاده می‌شود
و ریگ، و رویا
کلمه، کبوتر، قشنگ،
و گُل، و آشنا ...

هدی صادقی یکشنبه 19 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 11:23 ب.ظ http://mesopotamia.blogfa.com

سلام
مطلبتون رو خوندم و لذت بردم
مهر رو تو تاریخ اساطیری ایران باستان و البته تاریخ ایران باستان الهه (خدا؟) ی عهد و پیمان دیدم.تجسمی که جنگجویان پیش از شروع جنگ ازش یاری میخواستن...درسته؟

هدی صادقی یکشنبه 19 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 11:24 ب.ظ http://mesopotamia.blogfa.com

آیا زردشت با خود یک آیین را به همراه داشت یا نه یک مذهب؟
زردشت مصلح بود یا پیامبر؟

فرشید سه‌شنبه 18 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 03:04 ب.ظ http://ahrah.blogfa.com

سلام
آفرین به تو!
شما رو لینک میکنم خوشحالم میکنی اگه ادرس منو هم به جمع دوستات اضافه کنی!
متشکرم

هستی پنج‌شنبه 21 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 03:49 ب.ظ

سلام دوست عزیز به خاطر وبلاگ زیباتون متشکرم من که از موضوع مهرپرستی نهایت استفاده رو بردم . من دانشجوی هند هستم و در حال حاضر در یک نشریه فارسی زبان کاملا دانشجویی که بصورت رایگان در اختیار دانشجو ها قرار می گیره فعالیت میکنم . از اونجایی که فرهنگ هند و ایران هم ریشه بوده و خیلی از مراسم و نمادهایی که در ایران از باستان تا حالا وجود داشته و متاسفانه امروزه فراموش شده در هند رعایت میشه و تاثر انگیز تر اینه که جوانهای ما اینجا محسور فرهنگ به اصطلاح هندی و در اصل ایرانی خودشون که نمی شناسن می شن و افسوس میخورن که چرا ایران چنین رسوم شاد و زیبایی نداره و مسن ها هم همه این رسوم و اصول را بی فکرانه رد میکنن . برای همین من و چند نفر از دوستان با انتشار این ماهنامه سعی در شناسوندن ایران از باستان تا امروز به هموطنان جوانمون کردیم . و از اونجایی که من مقاله های بخش استوره های ایران رو تامین میکنم از اینکه وبلاگ شما رو دیدم بسیار بسیار بسیار مشعوف شدم چون هم شغل و هم رشته تحصیلی شما برای ما راهگشاست . اگر که در میان مشغله روزانه و زندگی وقتی داشتید و دوست داشتید . من و دوستام خوشحال میشیم که از تجربیات شما استفاده کنیم .
سپاسگذارم پاینده باشید

هاملت جمعه 29 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 12:20 ق.ظ http:///iranreligion.blogspot.com

مطالب جالبی فراهم کرده اید ارزوی موفقیت دارم . همواره شاد باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد