نارون

یک چیزهایی مثل باستان شناسی و ...

نارون

یک چیزهایی مثل باستان شناسی و ...

سفالینه ها از فرهنگ می گویند

سلام.

 می دونم که خیلی بد قول هستم اما اینها را بگذارید به حساب یه اتفاق جدید آخه فکر می کنم اتفاق های جدیدی داره تو زندگیم می افته. این اتفاق ها اونقدر دارن سریع پیش می‌رن که خودم هم نمی دونم چطوری می شه اینقدر ناگهانی و سریع پیش بیان.

--------------------

اما برای این بار می خوام یه مطلب براتون درباره زندگی و مرگ اقوام گذشته بنویسم. می دونید مهمترین یافته های باستان شناس ها در هر محوطه باستانی را به طور معمول سفالها تشکیل می دن. برای آگاهی خوانندگان عرض کنم که این سفال ها به خودی خود ارزشی ندارند و اگر کسی این سفال ها را به شما برای فروش عرضه کرد به هیچ عنوان اون را نخرید. اما این سفال ها وقتی مشخص بشه که از کجا پیدا بشه و همچنین در کنار چه وسائلی پیدا شده یا این که چه مقدار از این نوع سفال ها تو اون منطقه هست؟ ارزش خیلی زیادی پیدا می کنه چون اونوقت می‌تونه اطلاعات خیلی خوبی بده و حتی ممکنه باعث بشه سئوالی در ذهن باستان شناس به جواب برسه.

اگه بخواهم دقیق تر بگم باید با یه مثال شروع کنم. تصور کنید شما یه برگ کاغذ که توش یه شعر یا بخشی از داستانی نوشته شده را پیدا می کنید شما اون را بر می دارید و می خونید خیلی هم خوشتون می آد اما چون نمی دونید شاعر و نویسندش کیه و از کدوم کتاب یا دفتری کنده شده خیلی حسرت می خورید. تقریبا اکثر مواقع افراد در این مواقع دوست دارند که یه مجموعه کامل از اشعار این شاعر ناشناخته را داشته باشن. تا بتونن ادامه اون شعر یا داستان را بخونن. اما چون دسترسی ندارن پس نمی تونن هیچ شناختی از روحیات شاعر یا نویسنده مورد نظر داشته باشن.

 سفال هم به همین وضع دقیقا وقتی تنها تو گوشه خیابون پیدا بشه ارزش مطالعاتی خاصی نداره.

اما این که از این سفال ها چه استفاده هایی می شه کرد باید بگم که باستان شناس ها از این سفال ها استفاده هایی در جهت مطالعه هرچه بیشتر فرهنگ مردمی که این سفال را ساختن استفاده می کنن. سفال های بدون نقش اصولا کمترین ارزش را دارا هستن مگر در مواقع استثنا که البته اون هم قابل بحث هست.

سفالهای نقش دار اما خیلی  قابل بحث هستن.

اگه بگم باستان شناس ها از روی نقوش روی سفال ها و جنس این دست ساخته های بشر می تونن حدس بزنن که آریایی ها کی وارد ایران شدن شاید براتون جای تعجب داشته باشه.

همینطور باستان شناس ها وقتی این نقوش را در کنار هم می زارن می تونن از سطح پیشرفت هنر در میان مردمی که در اون منطقه باستانی دفن شدن یا زندگی می کردن آگاه بشن.

همینطور از روی این نقوش می شه تا حدود زیادی به اعتقادات مذهبی اقوام گذشته پی برد.

فکر می کنم فعلا تا همینجا کافی باشه اگه اجازه بدین در صورتی که استقبالی از این مطلب صورت گرفت می تونم ادامه بدم.

در پایان از همه خوانندگان این مطلب خواش می کنم که برام دعا کنین

 

خیلی داره زود می گذره

دیروز یکی از دوستانم ازم پرسید چند سالته گفتم متولد ۵۸ هستم و..

گفتم: چیه؟ خیلی پیر شدم؟

گفت: آدم معمولا سالی یکبار احساس می کنه که داره سنش بالا می ره اون هم تو جشن تولدشه!

گفتم: من این حس را مخصوصا از بعدعید امسال چندین بار حس کردم. یکیش هم وقتی بود که با یک کارآموز صحبت می کردم و ازش پرسیدم چند سالته؟ که اون گفت: ۲۴ سال

اون وقت یاد زمانی افتادم که به هر کسی می رسیدم می گفتم ۲۴ سالمه

امسال خیلی عجیب بوده تا حالا تقریبا دارم به این نتیجه می رسم که ادامه سال سخته و طاقت فرسا است.

امیدوارم بهتر بشه .

یاد این ترانه افتادم که

تنها ماندم

در این صحرا

در راهم صخره و خارا ...

برق و خاموشی

1-     خاطرات سالهای جنگ برای من و همسالانم پر است از یاد کارتون ها و فیلم های تکراری که خانواده را دور خود جمع می کرد و آن زمان که همه در اوج لذت مشاهده این برنامه ها بودند،‌ناگهان برق می رفت. آن زمان برق که می رفت در ذهنم مشغول ساخت ادامه آن فیلم می شدم. آن زمان نمی دانستم که برق چگونه تولید می شود و علت قطعی آن چیست؟

اکنون و پس از گذشت نزدیک به 20 سال از آن روزها یک بار دیگر به استقبال خاموشی ها می رویم. خاموشی هایی که اکنون می دانم آن زمان برنامه ریزی شده بود و اکنون نیز.

حال می دانم که به دلیل رها کردن آب سدها در زمستان، نیامدن باران در بهار و کاهش تولید  نیروگاه های برق آبی،  دچار 4 هزار مگاوات کمبود برق در کشور هستیم که البته اگر به گفته وزیر نیرو مردم همکاری کنند این کمبود جبران می شود، اگر نه، که چاره ای جز خاموشی نخواهیم داشت.

2- یادم هست که گزارشی در سال گذشته نوشتم و در آن براساس اطلاعات ارائه شده در پایگاه های رسمی وزارت نیرو اشاره کردم که عملیات اجرایی چندین نیروگاه که ساخت آن به بخش خصوصی سپرده شده ،‌ هنوز آغاز نشده است،‌ تبعات آن را کاهش تولید برق در آینده ای نه چندان دور عنوان کردم.

آن زمان وزارت نیرو که سیاست سکوت یا حذف رسانه های منتقد را در پیش گرفته است تنها به ارائه اصلاحیه ای در زمینه جداول ارائه شده پرداخت و پاسخی در خورد ارائه نکرد.

3- سه سال پیش بود که در گفت وگو با یکی از مسئولان صنعت برق، بر سرمایه گذاری در انرژی های نو تاکید شد به طور مثال این مقام مسئول از وجود پتانسیل تولید 10 هزار مگاواتی برق از باد سخن گفت و از اقتصادی بودن این طرح در زمینه تولید برق سخن گفت اما گوش شنوایی از آن زمان تاکنون پیدا نشده است که بر تاکید کارشناسان امر بر سرمایه گذاری در زمینه انرژی های نو که نه به آب باران و نه سوخت های فسیلی وابستگی ندارند گوش فرا دهد.

نتیجه: اکنون می دانم که براساس گفته مسئولان وزارت نیرو،‌ در ساعت های اوج مصرف برق که از بین ساعت های 18- 23 را در بر می گیرد، حدود 4 هزار مگاوات کمبود برق در کشور وجود دارد و آنچه از این گفته ها بر می آید این است که در ساعت های دیگر به ویژه در نیمه شب و ساعت های آغازین صبح دیگر کمبودی وجود ندارد . اما جالب این که در جدول زمانبندی خاموشی های برق تهران یکی از نوبت ها به نیمه شب موکول شده است. یعنی زمانی که نیازی به اعمال خاموشی ها نیست.

بعد از بیست سال و زمانی که کشور خود را برای تحول بزرگ اقتصادی کمک می کند ما دچار کمبود برق شده ایم و یکی از محرک های اصلی اقتصاد از حرکت ایستاده است.برق می رود .

 

 اشاره: این یادداشت تاکنون در هیچ روزنامه ای به چاپ نرسیده است.