نارون

یک چیزهایی مثل باستان شناسی و ...

نارون

یک چیزهایی مثل باستان شناسی و ...

ساخت و سازهای شبانه، ثبت جهانی سیلک را به خطر انداخت

ساخت و ساز‌های غیر مجاز که برخی از ‌آنها به صورت شبانه در عرصه و حریم تپه باستانی سیلک انجام می‌شود، ثبت جهانی این اثر باستانی را با خطر مواجه کرده‌ است.
 
«زهرا ساروخانی»، مدیر پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری سیلک  گفت: «هم اکنون پایگاه میراث فرهنگی سیلک در حال تهیه پرونده ثبت جهانی این تپه باستانی منحصر به فرد است. این در حالی‌است که یکی از مهمترین موضوعات پرونده‌های میراث جهانی، عرصه و حریم محوطه یا بنای باستانی است که در مورد سیلک نه تنها مخدوش شده که ساخت و ساز‌های اخیر بر میزان آسیب دیدن عرصه و حریم این اثر افزوده است.»
 
وی افزود: «برخی از این ساخت و سازها به صورت شبانه و یا در روزهای تعطیل انجام می‌شود تا کسی مانع کارشان نشود.»
 
به گفته ساروخانی در صورت ادامه این ساخت و سازها ،امکان دارد یونسکو ثبت این اثر باستانی را در فهرست میراث جهانی نپذیرد.
 
سیلک از جمله محوطه‌های باستانی ایران است که یونسکو روی ثبت آن در فهرست میراث جهانی تاکید دارد.
 
 
 
 این تپه باستانی در کاشان واقع شده و بیش از 6 هزار سال قدمت دارد .
سیلک نخستین محوطه باستانی ایران است که توسط گریشمن در سال 1933 مورد کاوش قرار گرفته است.
                                                 
 
مدیر پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری سیلک با بیان این‌که تلاش‌ها برای نجات تپه پبش از تاریخی سیلک ادامه دارد، افزود: «برای جلوگیری از ساخت و سازهای اخیر در عرصه و حریم تپه باستانی سیلک، در خواست شده  کمیته‌ای تحت عنوان کمیته نجات بخشی سیلک تشکیل شود و از شهرداری، فرمانداری، حراست و مدیریت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کاشان خواسته شده در این کمیته حضور داشته باشند. در صورتی که این کمیته تشکیل شود، می‌توان به راحتی از ساخت و سازهای غیر مجاز سیلک جلوگیری کرد.»
 
مسئولان پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری سیلک امیدوارند در صورت تشکیل این کمیته آزاد سازی حرایم سیلک نیز آغاز شود و به این ترتیب از ساخت و سازهای آینده جلوگیری به عمل‌آید.
 
چندی پیش شهرداری با تخریب ساختمانی در عرصه و حریم تپه پیش از تاریخی سیلک، آزاد سازی آن را آغاز کردند. اما ساخت و سازهای شبانه مانع از‌ آزادسازی سیلک می شود.
 
هم اکنون پرونده محوطه باستانی سیلک برای ثبت در فهرست میراث جهانی در مراحل اولیه است و مسئولان پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری سیلک امیدوارند پیش از پایان آماده سازی پرونده، از ادامه ساخت و سازها روی این تپه باستانی جلوگیری شود. همچنین آن‌ها امیدوارند مسئولان محلی فکری برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز عرصه و حریم تاریخی این تپه باستانی داشته باشند.
 
 
گزارش تصویری از تپه سیلک
 
 
  
          
 
 
 
                                                                                                     
 
 
 نمایی از حفاری های صورت گرفته در تپه سیلک
 
 
 
 
 
                                                           
 
نظرات 1 + ارسال نظر
مینو پنج‌شنبه 26 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 04:49 ب.ظ

واقعا متاسفم
بار اولی نیست که خبر تخریب میراث فرهنگی رو می شنوم
مثل ارگ بم که شبانه در حال تخریبش بودند اما وقتی زلزله کار همشون رو یکجا راحت کرد داد، بیدادشون بلند شد که بزرگترین بنای خشتی جهان خراب شده در حالیکه خودشون هم همینکار رو می کردند منتها به تدریج

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد