نارون

یک چیزهایی مثل باستان شناسی و ...

نارون

یک چیزهایی مثل باستان شناسی و ...

تخریب یک اثر ملی و.....

 
 

چندی پیش یکی از عوامل یک گروه فیلمبرداری که به تازگی در تخت جمشید مشغول ساخت یک فیلم بلند بودند، با ابزار فلزی سر دو سرباز هخامنشی و نقش هدیه‌آورندگان بلوک‌های کاخ H، منسوب به کاخ اردشیر را جدا کرده است.

 نوروزی»، مسئول حراست تخت‌جمشید دراین‌باره به میراث خبر گفت: «از ابتدای فعالیت گروه فیلمبرداری به چند تن از عوامل فیلم مشکوک بودیم که به همین دلیل نیز دو نفر مسئول مراقبت از آن ها شدند. اما در نهایت یکی از آن‌ها به شکل مخفی با ابزار فلزی به دو نقش برجسته تخت جمشید آسیب بسیار رساندند.»
 
 
تصویر سر سرباز هخامنشی که تخریب شده است
 
به گفته کارشناسان تخت جمشید میزان تخریب نقش‌ برجسته‌ها بسیار زیاد است و در این اقدام سر یکی از سربازها جدا و اطراف سر نقش برجسته دیگر کامل خالی شده است.
 این دومین باری است که یک گروه فیلمبرداری در تخت جمشید حادثه می‌آفریند.
 اواسط امسال نیز یک اکیپ فیلمبرداری باعث ایجاد حریق در کاخ خشایارشاه شد.
 «حمیده»، رئیس یگان پاسداران میراث فرهنگی استان فارس دراین‌باره به میراث خبر گفت: «در پی این حادثه نامه‌ای نوشته شده است که به تهران فرستاده می‌شود تا از این پس به هیچ گروه فیلمبرداری اجازه ساخت فیلم سینمایی داده نشود.»
 
وی درباره حادثه اخیر گفت: «کارشناسان تخت جمشید در حال بررسی میزان خسارت وارده هستند و موضوع از طریق دستگاه قضایی پیگیری می‌شود.»
 
بلوک‌های دارای نقش سربازان هخامنشی و هدیه‌آورندگان، متعلق به کاخ منسوب به اردشیر هستند. محل این بلوک‌ها روی پلکان این کاخ بوده اما از آنجایی که این موضوع به درستی مشخص نشده، در همان کنار کاخ نگهداری می‌شدند.
 
در همین حال «مازیار کاظمی»، سرپرست مجموعه تخت جمشید دراین‌باره به میراث خبر گفت: « مقصر چنین اتفاقاتی کسانی هستند که مجوز ساخت فیلم‌های بلند با عوامل زیاد را در تخت جمشید می‌دهند. بارها خواسته شده گروه‌های فیلمبرداری برای ساخت فیلم‌های سینمایی به تخت جمشید نیایند اما این خواسته‌ها تا امروز ثمری نداشته است.»
 
شخص خاطی یکی از عوامل فیلم جدید "حسن فتحی" بوده که در آن "شهاب حسینی" نیز به ایفای نقش پرداخته است.
 
گفته می‌شود بخشی از صحنه‌های فیلم که در تخت جمشید می‌گذرد با تیراندازی مشقی فیلمبرداری شده که این امر وحشت گردشگران را به دنبال داشته است.
در پی این اقدام حسن فتحی کارگردان فیلم مدار صفر درجه  درباره بازداشت یکی از عوامل گروهش به اتهام آسیب به بنای تخت جمشید گفت: ‌اتهام این فرد تاکنون به اثبات نرسیده است.

این کارگردان در عین حال به خبرنگار ایسنا،‌ گفت: این فرد یکی از کارگران صحنه بوده است که از دوـ سه هفته پیش به ما ملحق شده و از افراد ثابت گروه‌ ما محسوب نمی‌شود.

حسن فتحی هم‌چنین یاد‌آور شد: نخستین بار نیست که در فضای بناهای تاریخی کار می‌کنم و در این 12 سال که سریال‌های تاریخی ساخته‌ام، هیچ گاه چنین اتفاقی رخ نداده است و به شدت از این مساله غمگین و ناراحتم و امیدوارم قضیه هرچه زودتر مشخص شود.

این کارگردان هم‌چنین از نحوه‌ی انعکاس خبرهایی که طی این مدت در برخی از رسانه‌ها منعکس شده است ابراز تاسف کرد و افزود: در برخی از این خبرها رعایت تقوی و صداقت نشده است. زیر سوال بردن یک گروه برای عمل یک کارگر ساده که هنوز هم جرم وی به اثبات نرسیده است، ‌کار غیر فرهنگی و اشتباهی است.

نظرات 4 + ارسال نظر
مینو پنج‌شنبه 7 دی‌ماه سال 1385 ساعت 06:10 ب.ظ

یعنی دلم می خواست با یکی از همون ستون های تخت جمشید بر فرق مبارکشون می کوبیدم این بی ذوق های بی رگ و ریشه رو که فقط دزدی و خرابکاری یاد گرفتند و نه می فهمند ایران چی؟ نه درک می کنند ایرانی کیه؟
یکم خشن بود نه؟

والا کم نه

محمد جمعه 8 دی‌ماه سال 1385 ساعت 04:42 ب.ظ http://www.kianmehr290.persianblog.com

سلام . باعث تاسفه . حیف که قدر زر نمی دونیم

جستار جمعه 8 دی‌ماه سال 1385 ساعت 09:46 ب.ظ http://m-norouzi.blogfa.com

الهی اونایی که فهم درست و درمون ندارن خون دماغ شن !!!

ساناز شنبه 16 دی‌ماه سال 1385 ساعت 10:56 ق.ظ http://www.sivand.com

سزای اینان اعدام است---به زودی به سزای اعمالشان خواهند رسید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد